Is roeien goed voor mensen met rugpijn?

Gepubliceerd door Franziska op

roeien_rugpijn

Op een roeitrainer ben je in staat om een fullbody workout uit te voeren. Je traint op een roeimachine je armen, benen, bilspieren en rugspieren.

Maar, is roeien goed voor de rug? Of is het beter om bij rugpijn een roeitrainer links te laten liggen/staan? Je leest het in dit artikel.

Is roeien goed voor je rug?

Ja, roeien kan goed voor je rug zijn. De nadruk ligt hierbij wél op het woordje ‘kan’.

Als je op de roeitrainer een verkeerde houding aanneemt, is het roeien juist slecht voor je rug.

Goede houding

Lukt het je om op de roeitrainer een goede houding aan te nemen? Dan is roeien absoluut goed voor de rug.

Dit heeft eigenlijk met twee redenen te maken:

  • Op een roeimachine train je je rugspieren. Zolang je de roeibewegingen op een goede manier uitvoert, train je je rugspieren. Je rugspieren worden hierdoor sterker, waardoor je rug beter tegen een stootje bestand is.
  • Op een roeimachine train je je gehele core. Zoals in de inleiding al aangegeven, geniet je op een roeiapparaat van een fullbody workout. Dit betekent dat je ook je buikspieren traint. Des te sterker je buikspieren zijn, des te minder snel je last van rugpijn krijgt.

Al met al is roeien voor mensen met rugklachten dus geschikt, indien er een goede houding aangenomen wordt.

Heb je (nog) geen ervaring met het roeien op een roeimachine? Bekijk dan onderstaande video, waarin je alle informatie over de bassitechniek en –houding vindt:

Verkeerde houding

Op een roeimachine is het onwijs belangrijk om de juiste houding aan te nemen.

Zit je net verkeerd op de roeitrainer? Of voer je de beweging op een verkeerde manier uit? Dan kun je van het roeien juist last van je rug krijgen.

Mocht je op dit moment al rugklachten hebben, nemen de klachten alsmaar verder toe. Het belang van een goede houding op een roeitrainer is dan ook héél groot.

Is roeien geschikt om je rug sterker te maken?

roeien_goed_bij_rugpijn

Ja, roeien is absoluut geschikt om je rug sterker te maken.

Tijdens het roeien train je je benen en armen, maar ook je volledige bovenlichaam. Dit geldt voor je buik en ook zeker voor je rug.

Door serieus op een roeitrainer te trainen, train je zodoende je rugspieren. Hiermee ga je niet alleen rugpijn tegen, maar kun je op termijn ook rugpijn tegengaan.

Welke rugspieren train je?

Met een roeitrainer train je meerdere spieren in je rug. Of beter gezegd: je traint alle spiergroepen in je rug.

Hierbij kan onderscheid gemaakt worden tussen de onder- en bovenrug. Deze beide spiergroepen train je op de juiste manier, zolang je een goede houding aanneemt.

Tip: voordat je een krachttraining gaat volgen, kun je het beste een paar minuutjes roeien. Door een paar minuutjes te roeien, komen je spieren lekker op temperatuur. Hier heb je tijdens je krachttraining alleen maar profijt van.

Het is al met al van belang om op de juiste manier te roeien. Hoe je dat doet? Wij hebben enkele handige tips voor je opgesteld.

Lees ook:

welke spieren train je met roeien?

Hanteer de juiste roeitechniek

rugpijn_roeitrainer

We hebben het hierboven al uitgebreid besproken; een goede houding op de roeimachine is van essentieel belang.

Je moet op de juiste manier op het zitje plaatsnemen en je moet de juiste roeitechniek hanteren.

Lukt het je maar niet om de juiste roeitechniek onder de knie te krijgen? Dan kun je wellicht eens aankloppen bij een specialist.

Mogelijk is er in de sportschool bij jou in de buurt iemand die je met de juiste roeitechniek kan helpen.

Kies voor een goede roeitrainer

Met het oog op je rugpijn is het onwijs belangrijk om een goede roeitrainer te kiezen.

Een goede roeitrainer moet aan enkele eisen voldoen:

  • Je moet makkelijk op en van de roeimachine af kunnen stappen. Als je hier allerlei rare kunstjes voor uit moet voeren, krijg je alsmaar meer last van je rug. Advies hierbij is om voor een relatief hoge roeitrainer te kiezen. In dat geval gemak hoef je minder te bukken bij het op de roeitrainer stappen.
  • Het zitje van de roeitrainer moet stabiel zijn. Als je instabiel op het zitje zit, ga je dit ongemerkt met je rugspieren corrigeren. Je kunt je vast voorstellen dat je hierdoor alleen maar meer last van je rug gaat krijgen. Kies daarom bij voorkeur voor een roeitrainer met een dubbele rail.
  • De weerstand moet naar wens in te stellen zijn. In een ideale wereld kun je een roeimachine helemaal naar wens instellen. Dit geldt voor het zitje, maar ook zeker voor de weerstand. Als je rugpijn hebt, kun je beter op een lagere weerstand beginnen. Door de weerstand gaandeweg te verhogen, vraag je meer en meer van je rugspieren. Dát zorgt ervoor dat je rugspieren alsmaar sterker worden.

Zorg voor een goed trainingsschema

rugpijn_roeimachine

Om meerdere redenen is het belangrijk om voor een goed trainingsschema te zorgen. Zo zorgt dit schema voor een duidelijke richtlijn/richting en voorkom je hier overbelasting mee.

Op het moment dat je je rugspieren overbelast, zorgt dit namelijk alleen maar voor meer rugpijn.

Een goed trainingsschema kent een goede opbouw. Dankzij de goede opbouw train je gericht je conditie, maar werk je ook aan de spieropbouw op je roeitrainer. Dit heeft uiteraard niet alleen betrekking op je rug-, maar ook op je buikspieren.

Daarnaast voorkomt een goed trainingsschema dus overbelasting.

De vraag ‘hoe vaak roeien?’ is niet makkelijk te beantwoorden, maar kent wel een algemeen antwoord: je moet niet elke dag op de roeitrainer stappen.

Als je echt elke dag op de roeitrainer traint, put je je spieren uit. Dit gaat op termijn juist voor lichamelijke klachten zorgen.

Categorieën: Reviews

0 reacties

Geef een antwoord

Avatar plaatshouder

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.